MediaMarkt kiest nieuw CX-project
Zes startups stappen vandaag in de spreekwoordelijke ring om kans te maken op een pilotproject bij Media Markt en een wildcard voor Spacelab, het Europese startup-programma van de betreffende elektronicaketen. Alle kandidaten presenteren een innovatieve oplossing om de customer experience online, in de winkel of thuis te optimaliseren.
Uit de in totaal 35 deelnemende startups zijn eerder dit jaar zes partijen geselecteerd. Zij mogen zich vandaag ‘in de ring’ bewijzen. De bedrijven in het kort:
- Blippar is augmented reality technologie die met behulp van kunstmatige intelligentie een extra laag legt op een fysiek voorwerp, producten, verpakkingen, logo’s en gebouwen.
- Crownstone biedt indoor positionering voor iedereen die een smart device bijdraagt. Het (her)kennen van de locatie van mensen betekent dat woningen en winkels ‘smart’ kunnen worden. Een huis reageert op de aanwezigheid van de bewoner(s) door de verlichting in te schakelen en andersom.
- Flow.ai zorgt voor een integratie van chatbots in de werkprocessen.
- Anchormen levert diensten op het gebied van big data, datascience, artificial intelligence, data-architectuur, engineering, training en support. De startup verzamelt data en brengt die samen met andere data om daar vervolgens bruikbare informatie uit te halen voor het nemen van de juiste beslissingen.
- Dutch Rose Media biedt de zogenoemde ‘smart manual’ (werkend met augmented reality), een nieuwe manier om ondersteuning en service te leveren. In plaats van de (dikke) papieren handleiding kunnen gebruikers een instructievideo op het apparaat zelf laten zien door het apparaat te scannen met een smartphone of tablet.
- CleVR is gespecialiseerd in het creëren van volledige en op maat gemaakte virtual reality oplossingen. De startup levert interactieve op maat gemaakte VR-software en hardware voor een breed scala aan toepassingen in bijvoorbeeld trainingen. De VR-oplossingen hebben een positief effect op gedragsverandering van consumenten en professionals.
Klantbeleving
‘Ondernemerschap en innovatie zitten in ons DNA. Daardoor voelen wij ons vertrouwd met startups’, verklaart Dennis Hooijmans, COO Media Markt - Saturn Holding Nederland, de keuze om deze competitie te starten. ‘We doen er alles aan om de beleving van onze klanten te optimaliseren en zijn ervan overtuigd dat creatieve startups daar een belangrijke bijdrage in kunnen leveren. Andersom geven we startups graag de kans om te profiteren van de kracht en schaalgrootte van onze formule.’
Begin dit jaar is Spacelab gelanceerd. Onder meer MyHomeServices gooide die ronde hoge ogen.
Update (4/11/2016)
Flow.ai is de grote winnaar van de startup challenge. 'We zijn ontzettend blij met deze kans. Media Markt is voor ons de ideale partner omdat we graag een concept ontwikkelen waarin artificial intelligence en chatbots zowel online als in de fysieke winkels kan worden toegepast', aldus Gijs van de Nieuwegiessen, mede-oprichter van Flow.ai.
Dennis Hooijmans, COO bij Media Markt Nederland, is op zijn beurt eveneens enthousiast over de winnaar. 'Met de toepassingen van Flow.ai kunnen we ons klantcontact verbeteren, 24/7 service verlenen en de klant verrassen door snel en efficiënt in te spelen op de customer journey. Door samen met Flow.ai een concept te ontwikkelen, dat ook in de winkels toepasbaar is, willen we artificial intelligence een gemeengoed in retail maken.'
- datascience
- klantbeleving
- startups
- Spacelab
- Media Markt
- customer experience
- AI
- virtual reality
- augmented reality